APADRINAMENT LECTOR

CURS 2017-18

Sessió final de l'apadrinament lector entre 3r i 6t:

 


De l’anàlisi dels texts reflexius escrits pels padrins, hem extret aquests consells per a un bon apadrinament lector:
·         Presentar-se el primer dia per trencar el gel, agafar confiança. Interessar-se pel fillol. Connectar amb ella/ell.
·         Ser amable i carinyós amb el fillol i intentar que se senti còmode (treballar la timidesa). Parlar a poc a poc, amb tranquil·litat. Ajudar-lo amb amabilitat quan s’equivoca. Treballar amb bon humor. 
·         Aconsellar el fillol sobre el millor llibre a triar: agafar llibres entretinguts, però curts; llibres que agradin, però que es puguen acabar de llegir amb el temps que es té. 
·         Esforçar-se. Tenir interès (tant els padrins com els fillols). Donar importància al que estem fent.  No oblidar a casa ni el llibre ni les activitats.
·         Preparar-se el llibre abans: saber de què va el llibre, preparar la entonació i les pauses per treballar les paraules difícils per al padrí i per al fillol.
·         Controlar el temps de què disposem.
·         Estar concentrat, parar atenció. Seure en llocs apartats dels amics per tal d’evitar distraure’s. Tenir paciència, de vegades els fillols no es comporten o no et fan cas. No deixar que el fillol es posa a jugar mentre tu lliges. 
·         Mirar de passar-s’ho bé, tot fent  activitats ‘divertides’, creatives  i originals relacionades amb el llibre per a què el fillol s’il·lusioni, no s’avorreixi i s’ho passi millor. Per ex., en acabar un capítol, a una llibreta, fer un dibuix i un xicotet text per recordar el que s’ha llegit. 
·         Llegir a casa

NOTA
Els de 1r tenen més interès i ganes per aprendre a llegir.
Els de 3r, ja comencen a dominar la lectura i cal treballar altres aspectes com el gust per la lectura (fer de la lectura un hàbit divertit).


VALORACIÓ CONJUNTA

Què podem millorar, aprendre o aconseguir sent padrins/es i fillols/les de lectura?
La manera de llegir (més fluidament),conèixer nous tipus de lletra...
Fomentar la lectura.
Llegir més a casa.
Millorar la comprensió oral.
A no tenir vergonya.
A escoltar.
Fer amics.
Aprendre l’un de l’altre.
Crear una amistat entre tots dos.
A comportar-se amb el padrí.
Aprendre a ensenyar a llegir un fillol, ser més responsable.
Aprendre a preparar activitats per al fillol.

Propostes:
Més temps per a llegir / Més dies a la setmana.
Escollir llibres de diferents temàtiques.
Temps per a preparar-se la lectura a l’escola
Preparar més i millor les  activitats.
Tenir més llibertat per triar el lloc on llegir.
Llocs tranquils per a llegir.
No  seure amb els amics, per a no distraure’s.
Gaudir de la lectura, llegir amb il·lusió d’aprendre. 
Fer més sortides lliures.
Relacionar-se amb altres persones.
Fer activitats conjuntes.


Picnic literari de Sant Jordi al Parc dels Xiribecs: amb uns de nen

Picnic literari de Sant Jordi al Parc dels Xiribecs: amb ulls d'adult




CURS 2016-17

Apadrinament lector de mitjants i grans a la Biblioteca Comarcal:

Gran setmana de Sant Jordi i per a celebrar-la amb les filloles i fillols, hem organitzat un

picnic literari al parc dels Xiribecs: lectura, aire fresc i, en acabar, esmorzar de picnic al lloc.
Us deixem amb unes imatges de l'activitat i a sota la valoració que n'hem fet.




Aspectes que han funcionat
  • Hem estat a un lloc fresc (el dia ha ajudat) i lliure. Això ha facilitat la lectura i la relació entre fillol-padrina.
  • Ha estat divertit menjar com si féssem un pic-nic. A més estàvem a fora de l'escola.
  • La lectura 'ha anat molt bé': la majoria de fillols han escoltat i ens han fet cas. Els ha sigut
  • fàcil llegir.
  • Ens hem relaxat: podíem estar gitats a sota d'un arbre o a la gespa.
  • Els fillols i filloles han col·laborat.
  • Hem pogut dedicar uns minuts més a la lectura del que és habitual.
  • Acabada la lectura, hem tingut una estona per jugar i relaxar-nos

 Aspectes a millorar
  • Buscar llocs de lectura 'més amagats' que evitessen distraure's amb la visió del parc i de tot el que passava.
  • Escampar-nos per la zona per trobar 'més solitud'.
  • L'atenció amb el que es feia. Els padrins s'haurien de controlar i cridar l'atenció de les filloles. Els han de deixar les normes clares.
  • L'anada i la tornada: agafar-se de la mà.
  • Estar al cas de la meteorologia. Feia fred i alguns no duien jaqueta.
  • Fer pipi abans de sortir.
  • Jugar en precaució.


DESEMBRE
Avui toca la visita a la Biblioteca amb les nostres filloles i fillols. Gràcies a Maria, la bibliotecària, per atendre'ns. 
Cadascú ha preparat la visita amb activitats diverses, per a les quals ha calgut elaborar alguns materials que us presentem en el següent enregistrament: 



NOVEMBRE
Per preparar la visita a la biblioteca comarcal 'Sebastià Juan Arbó' amb els nostres fillols, primer l'hem visitada nosaltres per conèixer amb Maria, una de les bibliotecàries, la importància de la lectura i quin és el funcionament de la biblioteca pública de la nostra població.


Resum de lVisita a la bilbioteca comarcal 'Sebastià Juan Arbó'
28 de novembre de 2016

Natros som 'prescriptors de lectures' de les nostres filloles i fillols, és a dir, podem aconsellar el que podrien llegir. A més, les xiquetes i xiquets de primer comencen a ser 'lectors autònoms' i per tant els hem d'ajudar a triar bones lectures. Per a això cal saber algunes coses dels fillols:

- Quin és l'últim llibre que ha llegit i si li ha agradat.
- Quin llibre és el que més li ha agradat de tots els que ha llegit fins ara.
- Parlar del que li agrade molt o d'allò que li fa temor.

Les lectures serveixen per conèixer el món, el que ens envolta (llibres d'animals, de paisatges, d'eines...), però també per comprendre el nostre món interior (la pena per la mort d'un familiar, el naixement d'un germà, la separació dels pares...) Està bé que com a padrins, primer ens mirem el llibre que han de llegir els fillols.

I natros, som lectors? Quins llibres són els nostres preferits? Quines col·leccions?

El valor de la lectura (novel·les i àlbums il·lustrats)
- Per millorar l'ortografia i aprendre noves paraules.
- Per afavorir la imaginació i la creativitat
- Per adquirir nous coneixements.
- Per entendre millor el nostre món interior.
- Per augmentar la concentració i la memòria.
- Per facilitar la comunicació amb els altres.

Com funciona la biblioteca
L'entrada a la biblioteca és lliure, però si volem fer ús del servei de préstec cal fer-se un carnet que és gratuït. Per aconseguir-lo, els pares han d'emplenar i signar un document perquè natros som menors d'edat.
Aquest carnet serveix per a qualsevol biblioteca  pública de la xarxa de Catalunya.
Podem agafar fins a vint llibres durant un període de temps d'un mes i, a més, podem renovar sempre i quan una persono no l'estiga esperant. La Biblioteca, per tant, té l'opció de fer reserves de llibres.

Per ser bibliotecària cal fer una carrera universitària (un grau).
Els treballadors de la Biblioteca d'Amposta són treballadors municipals, és a dir, el seu sou el paga l'Ajuntament d'Amposta amb els impostos dels ciutadans. La Biblioteca, però, té un pressupost per a l'adquisició de llibres una part del qual ve a través de l'Ajuntament i l'altra a través de la Generalitat.

Altes temes a tenir en compte són:
- La catalogació amb un codi de barres dels llibres que es reben.
- La bústia de suggeriments
- L'horari de funcionament de la biblioteca
- Les activitats que s'hi desenvolupen:
            Bebeteca
            Clubs lectors (inicial, mitjà i superior)
            Hora del conte amb un narrador (mensual) i hora del conte en llengua anglesa
            (trimestral) 
            laboratori d'idees (manualitats en família)


Després, per motivar la visita amb les filloles i fillols els hem explicat 'les històries de Ramonet', un divertit relat que serveix per explicar als més menuts el tipus de llibres que podem trobar a la biblioteca i quina utilitat pot tenir visitar-la sovint.



OCTUBRE
A principis de curs Anna i Sandra, les mestres de primer, van venir a les classes de quint amb una petició molt important: ajudar les xiquetes i els xiquets a millorar la lectura. Quina responsabilitat!

Per aconseguir-ho, els de quint ens hem convertit en les padrines i els padrins de lectura dels de primer.

Abans, les mestres dels menuts ens han ensenyat com havíem de preparar-nos.
Uns dies més tard, els padrins ens van trobar amb els fillols. Calia trencar el gel i què millor que entrevistant les nostres filloles i fillols, ensenyant-los el nostre vídeo de presentació que vam preparar per començar el curs i jugant. Ah! Els grans també vam fer un regalet als menuts. Una mascota que ens ajudarà en la nostra aventura d'aprendre a llegir millor.

Apadrinament lector: primeres lectures


Apadrinament lector: ens coneixem


Apadrinament lector: com lligen els menuts

1 comentari: