Projecte 'REDUÏM, SEPAREM, REUTILITZEM'

Assemblea de valoració de la Setmana del Residu Mínim. Cada comissió parla de les seves fortaleses, però també de les debilitats i de les propostes de millora.


Dintre el projecte 'Reduïm, Separem, Reutilitzem' en el que treballa la comunitat de grans de l'Escola, del 12 al 16 de març vam posar en marxa la I Setmana del Residu Mínim. La proposta va venir després de l'èxit de la jornada feta el curs passat en la que vam convidar a participar a tot l'alumnat del Centre.

Per organitzar-nos, com de costum, l'alumnat de 6t va organitzar una assemblea, tot recordant el treball del curs passat que apareix al blog. En acabar, es va iniciar un treball en grups de quatre persones per fer una pluja de possibles activitats per al dia central de la Setmana.


L'assemblea va escollir les millors idees. En van sortir comissions i, més endavant, un cop concretats objectius i activitats, subcomissions per treballar en cadascun dels aspectes de la Setmana 


Durant el procés de treball es van realitzar enregistraments en vídeo per comentar l'estat de la feina de cada grup, analitzar la nostra actitud i poder reconduir-la, si es donés el cas. 

Més endavant, cada subcomissió va preparar un guió per al monitoratge de les parades amb tallers, jocs, teatre, música en viu, bar... per a tot l’alumnat de l’escola (els grans acompanyen els menuts).


Diada Central



Les imatges:



L'enregistrament:



Tallers d'aplicació de l'energia solar i de mobilitat compartida sostenible
Gracies a la col·laboració de Jaume Castellà es van programar també uns tallers sobre aplicació de l'energia solar (escalfador, cuina i placa fotovoltaica) i de reducció d'emissions de carboni adreçats a l'alumnat de 5t i 4t i monitoritzats per l'alumnat de 6t. El nostre agraïment a l' Ateneu Cooperatiu Terres de l'Ebre, CresolCoop, Solucions Energètiques Locals, La Segona Volta i Som Mobilitat per fer-ho possible.

Les imatges:


L'enregistrament:



Finalment, a partir de l'observació dels enregistraments efectuats es va poder valorar la feina efectuada.


'La patrua Watts', un taller sobre estalvi energètic a càrrec de COPATE, (Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l'Ebre), format per un equip de persones que treballa amb temes d'educació ambiental.

Quan parlem d'estalvi energètic, el que fa cadascú és essencial.

Substituïu les bombetes incandescents per bombetes de baix consum o leds.

Instal·leu regletes amb interruptor als endolls. 

Apagueu completament els electrodomèstics que no necessiteu. 

Sempre que es puga, utilitzeu l'energia solar. 




Reciclem barres de cera per a il·lustrar murals: recollim les ceres a reciclar, retirem el paper, les netegem, les fonem al bany maria, fem motllos, aboquem la cera líquida i esperem a que la cera solidifiqui abans de retirar el motllo.





La Capgrossa repartix les seues 'Aventures' entre les xiquetes i xiquets de l'Escola

L'alumnat de sext ha iniciat la distribució a cada aula del Consol Ferré dels contes individuals amb 'Les aventures de la Capgrossa'. A tal efecte, s'han format grups de tres alumnes que, acompanyats per la Capgrossa, han deixat els llibres a les classes, tot fent memòria a l'alumnat de com s'han de separar els residus que generem a la classe i al pati, i aconsellant l'ús de carmanyola per portar esmorzar.

El lliurament dels contes s'ha enregistrat en vídeo per tal de poder valorar l'activitat realitzada. Aquí us deixem l'enregistrament:





Valoració de l'activitat realitzada a través de la revisió dels enregistraments efectuats:

Continguts:


Hem recordat l'ús de la carmanyola?
Hem recordat sobre com separar els residus que generem a la classe i al pati?
Hem lliurat els contes amb 'les aventures de la Capgrossa' adaptada al nivell corresponent?


Escenografia:


Ens hem adaptat a l'edat de l'audiència?
Hem estat tots els membres del grups 'presents' (actius)?
Hem utilitzat l'humor?
El nostre guió era imaginatiu, creatiu, original?


Enregistrament d'imatges:


Quines qüestions tècniques cal tenir en compte?
Què podríem felicitar? Quins aspectes podríem millorar?


L'alumnat de 6t també ha donat a la biblioteca de l'Escola els dos volums de la col·lecció de contes 'Les aventures de la Capgrossa', escrits el curs passat. 



CURS 2016-17

FESTA DEL SEPAREM, REDUÏM, REUTILITZEM
Si no vas poder venir, et deixem unes imatges d'una diada organitzada per l'alumnat de 5t per a tota l'Esco




VALORACIÓ DE L'ACTIVITAT

Abans de tot, m’agradaria dir que és un gran plaer que un grup de persones s’esforci per aconseguir una cosa. Aquesta va ser la màgia de la festa, que cadascú de nosaltres va poder aportar el seu granet de sorra per a poder aconseguir una cosa tant important per a l’escola com és la Festa de la Capgrossa.

Evidentment, per tal de poder aconseguir aquest resultat vam necessitar treballar de manera organitzada, seguint un procés que, en aquest cas, va ser el següent:

Els primers dies van ser de decisions i de debat. Dies en els quals les dues classes ens reuníem en assemblea per a poder decidir els elements claus de la festa. Vam estar debatent, fins que vam decidir dividir-nos en comissions. Al final vàrem construir-ne tres: La d’activitats, (la qual decidiria tots els esdeveniments i activitats de la festa), la de publicitat (que informaria de la festa a la resta de l’escola a través de diferents mitjans), i, per últim la de presentació de la Capgrossa (per presentar i amenitzar la festa). Tres comissions que finalment van acabar desglossant-se en altres subcomissions.

Els següents dies van ser de practicar intensament el que havia de fer cadascú. Per exemple, la subcomissió de músics, un grupet de quatre o cinc músics encapçalat per un director, posava a punt el seu repertori,

Passaven els dies i la festa ja estava cada vegada més i més a prop. Per tal d’assegurar-nos que tot estigués preparat vam convocar una assemblea final, la qual vam assistir les dues classes de cinquè.

I per fi va arribar el dia de la festa. Uns minuts abans de les nou ja començava a venir gent a l’escola per començar a muntar els preparatius. Una festa que en la meva opinió va ser un èxit assegurat gràcies a l’esforç, la constància i la dedicació dels nens i nenes de cinquè.

En definitiva, estic molt content del resultat final de la festa. Enhorabona a les classes de cinquè!

Aleix Torres Salvadó


ELS CONTES DE LA CAPGROSSA
El personatge de la Capgrossa fou una de les idees per animar les xiquetes i els xiquets de l'Escola a separar millor els residus que generaven, especialment a l'hora d'esmorzar.
A partir del treball desenvolupat en els grups d'escriptura i arran de la visita de l'escriptor Jesús Serrano se'ns va ocórrer escriure una col·lecció de contes adreçats als diferents nivells educatius del nens i nenes del Consol Ferré que es presentarà, juntament amb el personatge de la Capgrossa, a la Festa del Residu Zero que volem organitzar el mes de maig.
De moment, però, es va aprofitar la diada de Sant Jordi per donar a conèixer als companys i companyes la col·lecció de contes que ja hem preparat, si més no, en format digital.

Aquesta és una de les presentacions fetes en una de les classes d'Infantil:


L'esquema seguit en aquesta i en les següents presentacions que us mostrem ha estat el següent:
Presentar-se
Indicar quin ha estat l'origen del projecte de la col·lecció de Contes de la Capgrossa.
Fer la lectura d'un dels contes adequat al nivell dels nens,  i visionat amb el projector.
Convidar la classe a fer una comanda per escrit si es vol aconseguir la resta de números de la col·lecció.
Acomiadar-se.

Aquí us deixem altres presentacions fetes a Infantil, primer, tercer i sext de Primària:

La separació dels residus que generem a les aules i al pati és un projecte organitzat des de cicle superior que, des de fa alguns anys,afecta la resta de l'Escola. A tal efecte, a part de dotar els diferents espais de contenidors per a la recollida de papers, de plàstics i de la fracció resta, hi ha brigrades (de 2n a 6t) rotatives encarregades de buidar i controlar les paperes del pati i altres brigades (de 5t i 6t) que s'encarreguen del buidatge i control dels contenidors de plàstic i paper en dimarts, divendres i dijous, respectivament.

Conscients que cal sensibilitar famílies, el claustre i l'alumnat de la necessitat de col·laborar tots plegats en la reducció i correcta separació dels residus que generem a l'Escola, el Cicle Superior, treballant en assemblea i comissions ha estat preparant diverses activitats de sensibilització que incloen jocs, dramatitzacions, música... de les quals us anirem informant puntualment.

Animem als més menuts de l'escola a separar amb l'obra de teatre 'La terra té febre' i la presentació d'una cançó que ha esdevingut l'himne del projecte 'Separem':
 Jocs de sensibilització per a l'alumnat de 1r:


Jocs de sensibilització per a l'alumnat de 2n:


Jocs de sensibilització per a l'alumnat de 3r:



Les possibitats curriculars d'aquest projecte són moltes i abracen diferents matèries:

CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
Competència
Continguts de l’àrea
Activitats tipus

        Criteris d’avaluació
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  • Iniciació a l’activitat científica
-Planificació d’experiències per comprovar propietats dels materials i el seu comportament.
-Neteja, ordre, manteniment i estalvi dels materials i l’instrumental.
  • El món dels éssers vius
-Reconeixement dels microorganismes com a altres formes de vida.
-Valoració de la intervenció dels microorganismes en els processos quotidians.
-Observació i descripció d’alguns ésser vius i de la seva interacció amb el medi

  • Les persones i la salut
-Valoració crítica dels comportaments individuals que afecten la salut dels altres i la pròpia
-Hàbits d’higiene i estils de vida saludables.

  • Matèria i energia
-Mesura i comparació de masses i volums de materials diversos.

-Canvis químics en relació amb fenòmens quotidians: combustions,  oxidacions i fermentacions. Aplicació a l’obtenció de compost.

-Reacció de diferent tipus de materials a la llum, la calor, la humitat.









-Descriure l’aparició de floridures al menjar.
-La putrefacció de la matèria orgànica a les papereres del pati
-Aparició d’insectes voladors a les papereres del pati.
-Observació de la conducta dels ocells al pati.







-Problemes generats per llençar residus al pati.
-Què mengem per esmorzar?
-Ús de guants i rentar-se les mans després en la manipulació de residus.
-Comparació del pes i del volum del residus generats de paper, plàstic i matèria orgànica.
- Obtenir compost a partir de la matèria orgànica generada a l’escola.

-Els embolcalls. D’on ve el plàstic?
-Analitzar alguns dels usos que es fan dels recursos naturals i de les fonts d’energia, així com algunes conseqüències dels usos inadequats.


-Reconèixer i explicar la presència ubiqua dels microorganismes en el medi.
-Planificar i portar a terme experiències senzilles sobre alguns fenòmens físics i químics de la matèria

CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL
Competència
Continguts de l’àrea
Activitats tipus

        Criteris d’avaluació

  • El món que ens envolta
-Valoració d’actuacions que contribueixen a la protecció del medi.

  • Persones, cultures i societats
-Valoració dels drets i deures ciutadans i del paper individual i col·lectiu en la construcció d’un món més just i equitatiu.
-Anàlisi crítica de la publicitat sobre els nostres hàbits de consum.
-Consum responsable i valoració de l’ús del diner.

  • Canvis i continuïtats en el temp
-Valoració de l’intercanvi intergeneracional d’experiències
-Organització i participació en la campanyes de evitar, reduir o separar els nostres residus.
--La recollida selectiva i l’abocador controlar.
-Conseqüències econòmiques i ambientals del malbaratament de recursos.
-D’on venen els materials que consumim? On va el que no volem?
-Anàlisi d’anuncis i del seu poder d’atracció sobre nosaltres.
-Quantificació del menjar que es llença a les papereres del pati.




-Quines deixalles feien els nostres iaios? Com se’n desfeien?

-Valorar, entre d’altres recursos, l’aigua com un bé escàs i conèixer les maneres de prevenir o reduir l’impacte de les activitats humanes sobre el medi.

-Conèixer, analitzar i valorar els mecanismes de funcionament i de participació de les societats democràtiques, assumint responsabilitats en el si del marc escolar: les comissions i l’assemblea.

-Valorar la viabilitat d’un projecte emprenedor relacionat amb un tema rellevant de l’entorn: la reducció de residus.

EDUCACIÓ ARTÍSTICA: VISUAL I PLÀSTICA
Competència
Continguts de l’àrea
Activitats tipus

        Criteris d’avaluació

  • Percebre i explorar
-Percepció i exploració sensorial dels elements presents en l’entorn natural: objectes i materials.
-Expressió en diferents llenguatges de les idees, emocions i experiències que desvetllen manifestacions artístiques.

  • Interpretar i crear
-Reutilització d’objectes i imatges de l’entorn amb la finalitat d’explicar visualment experiències, desitjos i valoracions artístiques.




-Performances.




-Joguines educatives amb materials de rebuig reutilitzats.



-Elaborar manifestacions artístiques que promoguin la valoració crítica del nostre entorn.

EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS I CÍVICS
Competència
Continguts de l’àrea
Activitats tipus

        Criteris d’avaluació
Dimensió personal
-Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels propis actes.
-Usar l’argumentació per superar prejudicis i consolidar el pensament propi.







Dimensió interpersonal
-Adoptar hàbits d’aprenentatges cooperatiu que promoguen el compromís personal i les actituds de convivència.



Dimensió social
-Analitzar l’entorn amb criteris ètics per cercar solucions alternatives als problemes
  • Aprendre a ser, a pensar i a actuar de manera autònoma i coherent
-Responsabilitat i coherència.
-Coherència
-Autoregulació de la conducta.

-Identificació dels propis prejudicis i estereotips.
-Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat.
-Actituds individuals de consum responsable i cura del medi.

  • Aprendre a conviure
-Participació democràtica en el funcionament de l’aula i de l’escola.
-Assumpció de responsabilitats i compromisos en activitats de l’entorn més proper.

  • Aprendre a ser ciutadans responsables en un món global
-Actituds col·lectives de consum responsable i cura del medi.







-Fer de ‘basurero’

-Consciència i control de les nostres pròpies deixalles.



-Comissions i assemblees.


-Encarregar-nos de la gestió dels nostre residus.
-Argumentar i defensar les pròpies opinions.

-Actuar amb creativitat i capacitat crítica.

-Participar amb responsabilitat en la presa de decisions del grup.

2 comentaris:

  1. Molt bona faena xiquets i xiquetes de quint!! A veure si ara els menuts d'infantil posen la brossa allà on toca!!

    ResponElimina