Dintre el projecte 'Reduïm, Separem, Reutilitzem' en el que treballa la comunitat de grans de l'Escola, del 12 al 16 de març vam posar en marxa la I Setmana del Residu Mínim. La proposta va venir després de l'èxit de la jornada feta el curs passat en la que vam convidar a participar a tot l'alumnat del Centre.
Per organitzar-nos, com de costum, l'alumnat de 6t va organitzar una assemblea, tot recordant el treball del curs passat que apareix al blog. En acabar, es va iniciar un treball en grups de quatre persones per fer una pluja de possibles activitats per al dia central de la Setmana.
L'assemblea va escollir les millors idees. En van sortir comissions i, més endavant, un cop concretats objectius i activitats, subcomissions per treballar en cadascun dels aspectes de la Setmana
Durant el procés de treball es van realitzar enregistraments en vídeo per comentar l'estat de la feina de cada grup, analitzar la nostra actitud i poder reconduir-la, si es donés el cas.
Més endavant, cada subcomissió va preparar un guió
per al monitoratge de les parades amb tallers,
jocs, teatre, música en viu, bar... per a tot l’alumnat de l’escola (els grans
acompanyen els menuts).
Les imatges:
L'enregistrament:
Tallers d'aplicació de l'energia solar i de mobilitat compartida sostenible
Gracies a la col·laboració de Jaume Castellà es van programar també uns tallers sobre aplicació de l'energia
solar (escalfador, cuina i placa fotovoltaica) i de reducció d'emissions de
carboni adreçats a l'alumnat de 5t i 4t i monitoritzats per l'alumnat de 6t. El nostre agraïment a l' Ateneu Cooperatiu Terres de l'Ebre, CresolCoop, Solucions Energètiques Locals, La Segona Volta i Som Mobilitat per fer-ho possible.
Les imatges:
L'enregistrament:
Les imatges:
L'enregistrament:
Finalment, a partir de l'observació dels enregistraments efectuats es va poder valorar la feina efectuada.
'La patrua Watts', un taller sobre estalvi energètic a càrrec de COPATE, (Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l'Ebre), format per un equip de persones que treballa amb temes d'educació ambiental.
Quan parlem d'estalvi energètic, el que fa cadascú és essencial.
Substituïu les bombetes incandescents per bombetes de baix consum o leds.
Instal·leu regletes amb interruptor als endolls.
Apagueu completament els electrodomèstics que no necessiteu.
Sempre que es puga, utilitzeu l'energia solar.
Reciclem barres de cera per a il·lustrar murals: recollim les ceres a reciclar, retirem el paper, les netegem, les fonem al bany maria, fem motllos, aboquem la cera líquida i esperem a que la cera solidifiqui abans de retirar el motllo.
La Capgrossa repartix les seues 'Aventures' entre les xiquetes i xiquets de l'Escola
L'alumnat de sext ha iniciat la distribució a cada aula del Consol Ferré dels contes individuals amb 'Les aventures de la Capgrossa'. A tal efecte, s'han format grups de tres alumnes que, acompanyats per la Capgrossa, han deixat els llibres a les classes, tot fent memòria a l'alumnat de com s'han de separar els residus que generem a la classe i al pati, i aconsellant l'ús de carmanyola per portar esmorzar.
El lliurament dels contes s'ha enregistrat en vídeo per tal de poder valorar l'activitat realitzada. Aquí us deixem l'enregistrament:
Valoració de l'activitat realitzada a través de la revisió dels
enregistraments efectuats:
Continguts:
Hem recordat l'ús de la carmanyola?
Hem recordat sobre com separar els residus que generem a la classe
i al pati? Hem lliurat els contes amb 'les aventures de la Capgrossa' adaptada al nivell corresponent?
Escenografia:
Ens hem adaptat a l'edat de l'audiència?
Hem estat tots els membres del grups 'presents' (actius)? Hem utilitzat l'humor?
El nostre guió era imaginatiu, creatiu, original?
Enregistrament
d'imatges:
Quines qüestions tècniques cal tenir en compte?
Què podríem felicitar? Quins aspectes podríem millorar?L'alumnat de 6t també ha donat a la biblioteca de l'Escola els dos volums de la col·lecció de contes 'Les aventures de la Capgrossa', escrits el curs passat.
FESTA DEL SEPAREM, REDUÏM, REUTILITZEM
Si no vas poder venir, et deixem unes imatges d'una diada organitzada per l'alumnat de 5t per a tota l'Esco
VALORACIÓ DE L'ACTIVITAT
Evidentment, per tal de poder aconseguir aquest
resultat vam necessitar treballar de manera organitzada,
seguint un procés que, en aquest cas, va ser el
següent:
Els primers dies van ser de
decisions i de debat. Dies en els quals les dues classes ens
reuníem en assemblea per a poder decidir els elements claus de la
festa. Vam estar debatent, fins que vam
decidir dividir-nos en comissions. Al final vàrem construir-ne tres:
La d’activitats, (la qual decidiria tots els esdeveniments i
activitats de la festa), la de publicitat (que informaria de la
festa a la resta de l’escola a través de diferents mitjans), i, per
últim la de presentació de la Capgrossa (per presentar i
amenitzar la festa). Tres comissions que finalment van
acabar desglossant-se en altres subcomissions.
Els següents dies van ser de
practicar intensament el que havia de fer cadascú. Per exemple, la
subcomissió de músics, un grupet de quatre o cinc músics encapçalat per un director, posava a punt el seu repertori,
Passaven els dies i la festa ja
estava cada vegada més i més a prop. Per tal d’assegurar-nos que
tot estigués preparat vam convocar una assemblea final, la qual vam
assistir les dues classes de cinquè.
I per fi va arribar el dia de la festa.
Uns minuts abans de les nou ja començava a venir gent a l’escola
per començar a muntar els preparatius. Una festa que en la meva opinió va ser un èxit assegurat gràcies a l’esforç,
la constància i la dedicació dels nens i nenes de cinquè.
En definitiva, estic molt content del
resultat final de la festa. Enhorabona a les classes de cinquè!
Aleix Torres Salvadó
ELS CONTES DE LA CAPGROSSA
El personatge de la Capgrossa fou una de les idees per animar les xiquetes i els xiquets de l'Escola a separar millor els residus que generaven, especialment a l'hora d'esmorzar.
A partir del treball desenvolupat en els grups d'escriptura i arran de la visita de l'escriptor Jesús Serrano se'ns va ocórrer escriure una col·lecció de contes adreçats als diferents nivells educatius del nens i nenes del Consol Ferré que es presentarà, juntament amb el personatge de la Capgrossa, a la Festa del Residu Zero que volem organitzar el mes de maig.
De moment, però, es va aprofitar la diada de Sant Jordi per donar a conèixer als companys i companyes la col·lecció de contes que ja hem preparat, si més no, en format digital.
Aquesta és una de les presentacions fetes en una de les classes d'Infantil:
L'esquema seguit en aquesta i en les següents presentacions que us mostrem ha estat el següent:
Presentar-se
Indicar quin ha estat l'origen del projecte de la col·lecció de Contes de la Capgrossa.
Fer la lectura d'un dels contes adequat al nivell dels nens, i visionat amb el projector.
Convidar la classe a fer una comanda per escrit si es vol aconseguir la resta de números de la col·lecció.
Acomiadar-se.
Aquí us deixem altres presentacions fetes a Infantil, primer, tercer i sext de Primària:
La separació dels residus que generem a les aules i al pati és un projecte organitzat des de cicle superior que, des de fa alguns anys,afecta la resta de l'Escola. A tal efecte, a part de dotar els diferents espais de contenidors per a la recollida de papers, de plàstics i de la fracció resta, hi ha brigrades (de 2n a 6t) rotatives encarregades de buidar i controlar les paperes del pati i altres brigades (de 5t i 6t) que s'encarreguen del buidatge i control dels contenidors de plàstic i paper en dimarts, divendres i dijous, respectivament.
Conscients que cal sensibilitar famílies, el claustre i l'alumnat de la necessitat de col·laborar tots plegats en la reducció i correcta separació dels residus que generem a l'Escola, el Cicle Superior, treballant en assemblea i comissions ha estat preparant diverses activitats de sensibilització que incloen jocs, dramatitzacions, música... de les quals us anirem informant puntualment.
Animem als més menuts de l'escola a separar amb l'obra de teatre 'La terra té febre' i la presentació d'una cançó que ha esdevingut l'himne del projecte 'Separem':
Jocs de sensibilització per a l'alumnat de 1r:
Jocs de sensibilització per a l'alumnat de 2n:
Jocs de sensibilització per a l'alumnat de 3r:
Les possibitats curriculars d'aquest projecte són moltes i abracen diferents matèries:
CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
Competència
|
Continguts de
l’àrea
|
Activitats tipus
|
Criteris d’avaluació
|
Competència en el coneixement i la interacció amb
el món físic
|
-Planificació d’experiències per comprovar propietats
dels materials i el seu comportament.
-Neteja, ordre, manteniment i estalvi dels materials i
l’instrumental.
-Reconeixement dels microorganismes com a altres formes
de vida.
-Valoració de la intervenció dels microorganismes en
els processos quotidians.
-Observació i descripció d’alguns ésser vius i de la
seva interacció amb el medi
-Valoració crítica dels comportaments individuals que
afecten la salut dels altres i la pròpia
-Hàbits d’higiene i estils de vida saludables.
-Mesura i comparació de masses i volums de materials
diversos.
-Canvis químics en relació amb fenòmens quotidians:
combustions, oxidacions i
fermentacions. Aplicació a l’obtenció de compost.
|
-Reacció de diferent tipus de materials a la llum, la
calor, la humitat.
-Descriure l’aparició de floridures al menjar.
-La putrefacció de la matèria orgànica a les papereres
del pati
-Aparició d’insectes voladors a les papereres del pati.
-Observació de la conducta dels ocells al pati.
-Problemes generats per llençar residus al pati.
-Què mengem per esmorzar?
-Ús de guants i rentar-se les mans després en la
manipulació de residus.
-Comparació del pes i del volum del residus generats de
paper, plàstic i matèria orgànica.
- Obtenir compost a partir de la matèria orgànica
generada a l’escola.
-Els embolcalls. D’on ve el plàstic?
|
-Analitzar alguns dels usos que es fan dels recursos
naturals i de les fonts d’energia, així com algunes conseqüències dels usos
inadequats.
-Reconèixer i explicar la presència ubiqua dels
microorganismes en el medi.
-Planificar i portar a terme experiències senzilles
sobre alguns fenòmens físics i químics de la matèria
|
CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL
Competència
|
Continguts de
l’àrea
|
Activitats tipus
|
Criteris d’avaluació
|
-Valoració d’actuacions que contribueixen a la
protecció del medi.
-Valoració dels drets i deures ciutadans i del paper
individual i col·lectiu en la construcció d’un món més just i equitatiu.
-Anàlisi crítica de la publicitat sobre els nostres
hàbits de consum.
-Consum responsable i valoració de l’ús del diner.
|
-Organització i participació en la campanyes de evitar,
reduir o separar els nostres residus.
--La recollida selectiva i l’abocador controlar.
-Conseqüències econòmiques i ambientals del
malbaratament de recursos.
-D’on venen els materials que consumim? On va el que no
volem?
-Anàlisi d’anuncis i del seu poder d’atracció sobre
nosaltres.
-Quantificació del menjar que es llença a les papereres
del pati.
-Quines deixalles feien els nostres iaios? Com se’n
desfeien?
|
-Valorar, entre d’altres recursos, l’aigua com un bé
escàs i conèixer les maneres de prevenir o reduir l’impacte de les activitats
humanes sobre el medi.
-Conèixer, analitzar i valorar els mecanismes de
funcionament i de participació de les societats democràtiques, assumint
responsabilitats en el si del marc escolar: les comissions i l’assemblea.
-Valorar la viabilitat d’un projecte emprenedor
relacionat amb un tema rellevant de l’entorn: la reducció de residus.
|
EDUCACIÓ ARTÍSTICA: VISUAL I PLÀSTICA
Competència
|
Continguts de
l’àrea
|
Activitats tipus
|
Criteris d’avaluació
|
-Percepció i exploració sensorial dels elements
presents en l’entorn natural: objectes i materials.
-Expressió en diferents llenguatges de les idees,
emocions i experiències que desvetllen manifestacions artístiques.
-Reutilització d’objectes i imatges de l’entorn amb la
finalitat d’explicar visualment experiències, desitjos i valoracions
artístiques.
|
-Performances.
-Joguines educatives amb materials de rebuig
reutilitzats.
|
-Elaborar manifestacions artístiques que promoguin la
valoració crítica del nostre entorn.
|
EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS I CÍVICS
Competència
|
Continguts de
l’àrea
|
Activitats tipus
|
Criteris d’avaluació
|
Dimensió personal
-Actuar amb autonomia en la presa de decisions i
assumir la responsabilitat dels propis actes.
-Usar l’argumentació per superar prejudicis i
consolidar el pensament propi.
Dimensió interpersonal
-Adoptar hàbits d’aprenentatges cooperatiu que
promoguen el compromís personal i les actituds de convivència.
Dimensió social
-Analitzar l’entorn amb criteris ètics per cercar
solucions alternatives als problemes
|
-Responsabilitat i coherència.
-Coherència
-Autoregulació de la conducta.
-Identificació dels propis prejudicis i estereotips.
-Actitud crítica en l’observació i la interpretació de
la realitat.
-Actituds individuals de consum responsable i cura del
medi.
-Participació democràtica en el funcionament de l’aula
i de l’escola.
-Assumpció de responsabilitats i compromisos en
activitats de l’entorn més proper.
-Actituds col·lectives de consum responsable i cura del
medi.
|
-Fer de ‘basurero’
-Consciència i control de les nostres pròpies
deixalles.
-Comissions i assemblees.
-Encarregar-nos de la gestió dels nostre residus.
|
-Argumentar i defensar les pròpies opinions.
-Actuar amb creativitat i capacitat crítica.
-Participar amb responsabilitat en la presa de
decisions del grup.
|
Molt bona faena xiquets i xiquetes de quint!! A veure si ara els menuts d'infantil posen la brossa allà on toca!!
ResponEliminatots ens ho hem currat molt
ResponElimina